kontakt
photo-56.jpg

HID - skrót obecnie, zazwyczaj kojarzony z chińskim zestawem do samodzielnego montażu "xenonów" oznacza: High Intensity Discharge lamp- wysokoprężna lampa wyładowcza, znana już w czasach, gdy na ultrafiolet mówiono pozafiołkowość, doskonalona od dziesięcioleci, osiągając wreszcie formę krótkołukowej, stanowi obecnie najefektywniejsze źródło oświetlenia samochodowego.


TEMPERATURA BARWNA - mierzona w stopniach Kelvina, określa barwę światła emitowanego przez palnik (żarówkę), czym wyższa, tym bliżej fioletu. 4100K - barwa stosowana w palnikach montowanych fabrycznie (OSRAM, PHILIPS, GE) - największa możliwa intensywność światła ~3200 lm (91,4 lm/W). 6000K 8000K 10000K 12000K - barwy palników dalekowschodnich producentów, wraz ze wzrostem tej cyfry, stajemy się lepiej zauważani na drodze, niestety sami widzimy niewiele, już przy 5800K intensywność maleje do 2400lm. Osram, Philips, czy General Electric nie produkuje nic powyżej 5800K


ŻYWOTNOŚĆ PALNIKÓW (Philips, Osram, GE) ~ 2000h (120 tyś km z prędkością 60km/h), 90% intensywności po 200 godzinach 75% intensywności po 1500 godzinach Czym wolniej jeździmy, tym mniej przejedziemy na jednych żarówkach (np. w mieście) - przy 40km/h - 80000 km To dane producentów, z testów w laboratoriach, w rzeczywistości, na żywotność palników wpływa negatywnie wiele dodatkowych czynników - ilość włączeń, wstrząsy (nierówności nawierzchni)


PRZETWORNICE Ponieważ "żarówki" xenonowe są bardzo wymagającymi źródłami światła, moduły do ich zasilania to zaawansowane technologicznie urządzenia, powinny zapewniać pewny zapłon lampy, kontrolę i szybką stabilizację parametrów pracy, zasilanie lampy w najbardziej korzystny dla niej sposób, odpowiednią reakcję na zużycie, czy uszkodzenie palnika. Tu nie znajdziemy dokumentacji technicznej, schematów, czy algorytmów naprawy, znajdziemy w nich natomiast specjalizowane mikrokontrolery, układy nie dystrybuowane publicznie, hybrydowe moduły na ceramicznych podłożach, rozwiązania mechaniczne utrudniające naprawę. Są drogie, a ich diagnostyka i naprawa to złożony proces. Przetwornica montowana fabrycznie w aucie, , coraz częściej zintegrowana z systemem poziomowania, skrętu, czy modulacji linii światłocienia. Oto zadania, jakie wykonuje prawidłowo działająca przetwornica:


TURN ON - przetwornica zostaje zasilona, kontroler steruje w sposób pozwalający zgromadzić maksymalną energię w uzwojeniach zapłonnika, trwa to ok. 30ms. IGNITION - zapłonnik generuje impuls 23kV w celu zapalenia łuku w lampie, jeśli po kilku próbach nie nastąpi zapłon, kontroler wstrzymuje pracę przetwornicy do ponownego włączenia świateł. TAKE-OVER - utrzymanie łuki i konserwacja elektrod lampy, regulacja mocy lampy w granicach 75W przy maksymalnym prądzie do 12A, trwa to ok. 300ms. W tych fazach lampa zasilana jest prądem stałym. WARM-UP - cykl przełączenia polaryzacji prądu lampy po 10ms z ujemnego na dodatni. Moc dostarczana do palnika utrzymuje się na poziomie 75W przy prądzie do 2,6A RUN-UP - przełączanie polaryzacji prądu lampy 400Hz do momentu, gdy napięcie na lampie osiągnie 50V RMS, lampa osiąga swą maksymalną intensywność, trwa to 6-8 sekund. STADY-STATE - stabilna praca lampy, utrzymywanie stałej mocy i intensywności światła.